Diagnostický přístroj zkráceně diagnostika, je chytré zařízení, které umí komunikovat s vaším automobilem, respektive s řídícími jednotkami vašeho automobilu. V dřívějších dobách, kdy se ještě neosazovaly čipy do aut a auta byla prakticky bez výbavy jako jsou stahování okýnek, klimatizace, parkovací asistenti, abs, asc, asr, kontrola hladin kapalin, tempomat, vyhřívaných a jiných komfortních funkcí a nespočet dalšího vybavení jako je hlídač tlaku v pneumatikách atd.
Postupem času jsou kladeny vyšší a vyšší nároky na bezpečnost, výbavu, velikost, rychlost a různé asistence. Aby automobil mohl plnit všechny tyto oblíbené a žádané funkce, musí být vybaven vnitřními malými počítači - řídícími jednotkami. Tyto řídící jednotky mají v sobě z výroby z automobilky nadefinováno, naprogramováno to co mají dělat nebo ukazovat. A jako každá věc i automobil se někdy pokazí.
Abychom dokázali vůbec rozpoznat, co se v automobilu pokazilo, potřebujeme chytrou krabičku - diagnostický přístroj, diagnostiku, kterou tzv. napíchneme, připojíme do zdířky automobilu přes rozhraní OBD. Dnes již každý moderní automobil má tuto zásuvku ukrytou zporavidla u řidiče pod volantem. Pomocí zásuvky OBD a diagnostiky je servisní technik schopen zjistit závadu ve vašem voze analyzovat, najít a na základě poskytnutých informací odstranit.
Samozřejmě i tato komunikace se časem vyvíjí z obyčejných a pomalých protokolů jako KKL, nespočet dalších až po ELUC a dnes oblíbenou Can - Bus.
Abychom dosáhli správné funčknosti automobilu, musíme se o něj pravidelně starat. K tomu slouží připomínka tzv servisní interval. Počítač v automobilu sám pozná, kdy má jít na výměnu oleje, vzduchových filtrů, brzdových kapalin nebo oleje a filtrů v převodovce a diferenciálu.
Servisní interval se pravidelně nastavuje a nuluje pomocí diagnostiky. Že to zní jednoduše?
Každá značka automobilu zpravidla vyžaduje svojí diagnostiku, v praxi to zanemná, že diagnostika určena pro vozy značky Fiat nefunguje pro vozy značky ŠKODA a naopak. Proto je na trhu velké množství a druhů diagnostických přístrojů.
Jsou jednoduše dostupné přístroje na trhu, které se dají obsluhovat bez hlubších znalostí o automobilu. Pracují na principu nabídky menu a neumožňují větší zásahy do automobilu jako jsou kalibrace, rozsahy nastavení hodnot, řízení předvtřiku, vstřiků a nastavování různých limitů nebo testovacích rozhraní např u vozů 4x4. Jsou schopny vyřešit standardní údržbu, jako je vymazání a nastavení servisních intervalů výměn oleje, kapalin a jednoduchou analýzu stavu vozu.
Jsou přístroje, které mají v autorizovaných servisech. Jejich cena je velmi vysoká a umí opravdu všechno, k čemu je výrobce autmobilu potřebuje a azvládnou všelijaká nastavení a anlýzy chybových hlášek.
Jsou kvalitní a cenově dostupné diagnostiky, které mnohdy nahradí drahé originální diagnosti v autorizovaných servisech a rozhodně doporučujeme si je jako autopravář amatér pořídit. Diagnostiky z číny jsou mnohdy klony a povedené kopie originálních a drahých diagnostik.
Adaptér ELM 327 USB Kabel OBD II V1.5a za 399,-
Diagnostika MS300 OBDII za 790,-
Adaptér ELM 327 OBD II Bluetooth Interface za 429,-
Diagnostika Konnwei KW 808 OBDII / EOBD za 1 490,-